tiistai 30. joulukuuta 2014

Opinnäytetyö: Pökötti


Pökötin lommonoikaisun ja maalauksen suunnitelu.


Elikkäs tarkoitukseni tässä opinnäytetyössä on kertoa mitä kaikkea tulen tekemään omaan pököttiini ensijakson aikana. Oikeassa takalokarissa on lommo ja aijon oikaista sen ja maalata yms.
Pieniä muitakin jälkiä/lommooja on autossa mutta se takalokarin lommo on suurin joten oikaisen sen nyt ainakin ensimmäisenä. Muista en vielä tiedä teenkö niille mitään.

Ensiksi aloitan tutkimalla vaurioalueen ulkoapäin ja katson pääsenkö sisältä lommoon käsiksi mahdollisesti oikaisun yhteydessä. Poistan maalin vaurioalu
eelta metallille asti rolocilla ja nauhahiomakoneella.

Roloc
Nauhahiomakone


















Rolocilla saadaan hyvin poistettua maali tai ruoste. syö tehokkaasti metallia. Käyttökohteita mm. Hitsaussaumat, tasojen hionta, maalinpoisto, puhdistus ja kiillotus, kulmien hionta, ruosteen poisto.
Nauhahiomakoneella on samat ominaisuudet kuin rolocilla mutta se mahtuuu paremmmin pienempiin tiloihin.


Kun maali on hiottu pois vaurioalueelta aijon käyttää oikaisuun luultavimmin minispotteria. Jos lommoon pääsee käsiksi sisäpuolelta pystyisin käyttämäään myös rautojajoilla oikaista lommo sisältä päin.

Mini spotterilla oikaistaan siis lommoja. miten se käytännössä lyhyesti kerrottuna toimiii..?
Minispotterissa pystyt vaihtelemaan virran määrää ja aikaa. Eri metalleille ja eri metallin paksuuksille on omt säätönstä. kokeilemallla ne selviävät mikä käy juuri omaan autooni. Mini spotteriiin on eri päitä mm. Liukuvasara jota nyt aijon käyttää. liukuvasaran päässä on pieni kolmion malllinen mettallin pala joka hitsautuu nappia painamalla metalliin. Sitten liukuvasaralla vedät lommoa ulos päin. hitsautuneen pään saa irti kärkeä pyöräyttyämällä. MINI SPOTTERIN KÄYTTÖ VIDEO

Kun lommoa on saatu vedettyä tarpeeksi ulos laitetaan sen päällle kittiä.

















Kun Kittiä on vedetty tarpeeksi lommon päälle rupean hiomaan kitiä tasaiseksi joko käsin käyttäen hiomatukea tai epäkeskohiomakoneella. käsin työn tekeminen on hitaampaa mutta tarkempaa ja epäkeskolla nopeaa ja se syö kittiä nopeammin. 

Epäkesko hiomakone

Epäkeskolla hiotessani aloitan karkeudeltaan 180 hiomapaperilla. sillä otan isoimmat epätasaisuudet pois. sitten seuraavaksi 240 ja sitten 320 hiomapaperilla. Kun olen kädellä tunnustelllut että lommoa ei enää tunnu eikä pinnassa ole epätasaisuuksia hion vielä lommon ympäriltä karhunkielellä maalia pois.

Puhallan hiomapölyt pois ja käytän rasvanpoistoa ja puhdistan maalattavan alueen.

Ruiskutan pohjamaalisprayta paljaille metalllikohdille jos niitä on ja annan kuivua noin 15 min. 
Sen jälkeen aijon kitatun kohdan päälle laitta spray hiomaväriä eli filleriä. Se peittää jonkin verran hioma jälkiä ja kittirajaa ei näy itse maalipinnan läpi.

Jos epätasaisuuksia vielä on voi filleriä vielä hioa. 

Sen jälkeen aijon veää ruiskun kanssa punaisen maalipinnan kitatun alueen päälle...


En ole vielä varma millä maalilla auton maalaan. (Vesivärillä vai jollain muulla)

Sitten suojaan auton ja kohdat joita en halua maalata. 

Kun ruiksu on koottu ja maalit sekoitettu ja laitettu ruiskuun kiinni on aika aloittaa maalaus.
Tässä lyhyt video maalauksesta: PAIKKAMAALAUS VIDEO

Lopuksi vielä lakkaus ja lakka tulee siis yli maalatun alueen ettei jäisi rajoja näkyviin.

Ja arviolta mitä jokaisessa työvaiheessa menee aikaa mielestäni:

Lommon oikaisu 4h
Kitin hiominen 8h
Pohjan ja hiomasprayn laitto 30min
Auton valmistelu maalausta varten (peittely + karhun kielellä hiominen) 1h
Auton maalaus 30min
Lakkaus 30min

Yhteensä tälleen päästä heitettynä koko työhön menisi noin 14h 30 min.

Saa nähdä miten käy ja kuinka hyvin pysyn aikataulussa :D

Tässä oli siis opinnäyetyö eli edeltävä suunnitelma pökötin lommon oikaisuun ja maalaukseen.

































https://www.facebook.com/photo.php?fbid=895858810432472&set=pcb.895858933765793&type=1&theater

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti